استفاده از طنز در کلاس درس

استفاده از طنز در کلاس درس ، یک راه مهم برای تعامل با دانش آموزان و مخاطبان است. معمولا" بهترین و به یادماندنی ترین کلاس ها در فرهنگ ما کلاس های پرخنده هستند.

اما در زمینه استفاده از طنز در کلاس درس باید به نکات زیر دقت کنید:

 

اول مدیریت کلاس بعد شوخی و خنده.

تازمانی که مطمئن نشده اید که قادر به کنترل کلاس هستید از طنز در کلاس استفاده نکنید.شوخی بی جا می تواند همان مشکلی را ایجاد کند که از آن اجتناب می کردید. به ویژه در مورد دانش آموزان بد رفتار، بدانید که آنها ممکن است در سنی بسیار حساس و توام با خودآگاهی هستند، گرچه در ظاهر آنها ملموس نیست.

 

باهم بخندیم به هم نخندیم.

یک اظهار نظر در مورد اندازه ی بینی یک دانش آموز، که برای ایجاد خنده بی ضرر به نظر می آید، ممکن است به مجموعه ای از نتایج وحشتناک و غیر قابل کنترل منجر شود. حاشیه امن در زمینه ی استفاده از طنز در کلاس این است که هرگز نکته ای شخصی در مورد یک دانش آموز حتی به شوخی بیان نکنیم. برای شوخی کردن از خودتان یا از موضوع درس مایه بگذارید.

 

زود تمامش کنید.

پس از گفتن لطیفه سعی کنید کلاس را هرچه سریعتر به فعالیتی که در حال انجام آن بودید، برگردانید.

 

مواظب باشید یک جک ، شما را از مبحث اصلی دور نکند.

 

خنداندن کلاس را یاد بگیرم.

مهارت خنداندن هم مثل هر هر مهارت دیگری قابل یادگیری است.

پیشنهاد من دیدن سخنرانی و تدریس آدم های بزرگی است که از طنز در کلاس به خوبی استفاده می کنند.

مثلا" : سر کن رابینسون الگوی خوبی در این زمینه است. پیشنهاد می کنم حتما" سخنرانی معروف سرکن رابینسون در سایت تد را مشاهده کنید.

 

باهرچیزی نمی شود شوخی کرد.

مذهب ، قومیت یا موارد این چنینی باید خط قرمز های شما باشند.

 

به هیچ عنوان با این موارد شوخی نکیند. مگر اینکه شرایط واقعا اقتضا کند و جو حاکم بر کلاس ظرفیت لازم را داشته باشد.

مثلا یکی از اساتید ما که خودش شمالی بود گاهی از مردم شمال برای ما می گفت و ما می خندیدیم.

 

از اتفاقات ساده طنز درست کنید

. حاضر جواب بودن یا همان داشتن هوش کلامی بالا به شما کمک می کند تا در هرلحظه آمادگی تبدیل اتفاقات به طنز را داشته باشید. اگر تمرین کنید حتی از صدای مزاحم بیرون هم طنز درست می کنید.

 

از زبان بدن استفاده کنید.

حتما نیاز نیست برای طنز در کلاس جک بگویید.

گاهی یک سکوت یا یک حرکت شما می تواند باعث طنز شود. مثلا" حالت تعجب از یک صحبت غیر منتظره می تواند دقایق شادی برای شما فراهم کند

 

یاد آوری یک مسئله ی خنده دار.

خلق موقعیت خنده دار کار سختی است. اما استفاده از خاطرات خنده دار ساده تر است.

 

این هم تکنیکی جالب است که یک موضوع را آنقدر تکرار کنید تا خنده دار شود. به این حالت طنز تکرار می گویند.

 

تکیه کلام های خنده دار هم خیلی به فضای طنز کلاس کمک می کنند. البته می دانید که شخصیت شما نباید با تکیه کلام های غیر اخلاقی زیر سوال برود.

 

می خندند ولی از شما بدگویی می کنند.

خیلی وحشتناک است کلاسی که به نظر شما خیلی خوب بوده ،در نظر سنجی نمره ای پایین می آورد.

با خودتان فکر می کنید و می گویید چرا ؟

 

مخاطبان من که از اول تا آخر می خندیدند، پس چرا از کلاس راضی نبوده اند؟

راستش را بخواهید مخاطبان شما به کلاس آمده اند تا چیزی بیاموزند نه اینکه صرفا بخندند.

برای یک مدرس حرفه ای خنداندن زمانی خوب است که به فرایند تدریس کمک کند.

 

منبع : https://raveshtadris.com


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

پایگاه رسانه ای دکتر صادق واله قیمت فرش ماشینی آموزش ، مشاوره و همکاری انفورماتیک ( IT ) JORBOZE وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی William روش های طراحی سایت امام رضا (ع) نجوم و فضا